May 2, 2011

ေဆခန္းသြားရင္ ဆရာဝန္ႏွင့္ ဘယ္လိုစကားေျပာမလဲ An Effective Talk to your Doctor

ရက္ခ်ိန္းရထားျပီး လူနာတစ္ေယာက္ ဒီကေန႔ဆရာဝန္ကို လာေတြ႔ပါတယ္ ကၽြန္ေတာ္က ဆရာဝန္ႏွင့္ လူနာေဘးမွာ ရွိေနပါတယ္……
ဆရာဝန္။       ။ ဒီကေန႔ ဘယ္လိုေနလဲ ေျပာျပပါအံုး
လူနာ            ။ ဟင္း……ဘယ္လိုေနလဲဆိုေတာ့ ဒီလိုပါပဲ၊

လူနာမ်ား ဆရာဝန္ျပတဲ့အခါမွာ ဆရာဝန္က ပထမဦးဆံုး ေမးေလ့ေမးထရွိတာက Chief Complaint လို႔ေခၚတဲ့ လူနာေဆးရံုလာရျခင္းရဲ့ အဓိကအေၾကာင္းရင္းပါ။ အခုလိုေမးတဲ့အခါမွာ လူနာမ်ားေနနဲ႔ ႏွင့္

ကိုယ္တကယ္ ခံစားရပံုွႏွင့္ အျပင္းထန္ဆံုး ျပႆနာမ်ားကို ေျပာျပေပးသင့္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့ Past History ေခၚ ယခင္ကျဖစ္ခဲ့တဲ့ က်န္းမာေရးအေျခေနမ်ား၊ ယခုျဖစ္ေနေသာ အေျခအေန၊ ေနမေကာင္းပံု Present Illness တို႔ကိုလည္း အျမဲေမးရပါတယ္ သို႔ေပမယ့္ အေပၚတြင္ေဖၚျပထားသလို “ဒီလိုပါပဲ” လို႔ေတာ့ မေျဖသင့္ပါဘူး။ ဆရာဝန္တစ္ဦးရဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွန္ကန္မႉ႔ႏွင့္ ကုသမႈ႔ေအာင္ျမင္မႈ႔တို႔ဟာ လူနာ၏တင္ျပမႈ႔ေပၚမွာ အလြန္မူတည္ပါတယ္။ ဆရာဝန္တစ္ေယာက္ေနနဲ႔ လူနာထံမွ ေမးျမန္းခ်က္မ်ားရွိရံုျဖင့္ ၉၀% ခန္႔ အခ်က္လက္မွန္ကန္စြာ ေရာဂါသတ္မွတ္(Diagnose) ႏိုင္ပါတယ္။ နည္းပညာမ်ား အသံုးျပဳျခင္းဆိုသည္မွာ ေသခ်ာေစရန္ႏွင့္ မျမင္ႏုိင္အစိတ္ပိုင္းမ်ားကို သိသာထင္ရွားစြာ ျမင္ႏုိင္ေစရန္ျဖစ္ပါတယ္
ဒါေၾကာင့္ လူနာမ်ား၏ အေသးစိတ္ တင္ျပမႈ႔ဟာ အရမ္းေရးၾကီးပါတယ္။ အၾကမ္းအားျဖင့္ လူနာမ်ား အေနနဲ႔ကေတာ့ ခံစားရပံု ေရာဂါလကၡဏာမ်ားကို ျဖစ္ပြားသည့္ေနရာျဖစ္ပြားသည့္အခ်ိန္၊ စတင္ျဖစ္ခ်ိန္၊ ျဖစ္ပြားပံု၊ ျဖစ္ပြားသည့္အၾကိမ္ေပါင္း ႏွင့္ အျခားထူးျခားခ်က္မ်ားကို တက္ႏိုင္သေလာက္ ၾကိဳးစားျပီး တင္ျပရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာေျပာရမယ္ဆိုရင္ လူနာတစ္ေယာက္ဟာ ေျခေထာက္တြင္နာ ေနတယ္ဆိုၾကပါစို႔……မိမိရဲ့အနာကို စတင္သတိထားမိခ်ိန္၊ နာတဲ့ေနရာအတိအက်၊ နာက်င္ပံု ႏွင့္ အနာၾကာျမင့္ခ်ိန္တို႔ကို ေျပာျပဖို႔ရန္ အေရးၾကီးပါတယ္

လူနာတိုင္းဟာ အားလုံးကိုအတိအက် မေျပာႏိုင္ေပမယ့္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး အစံုလင္ဆံုးျဖစ္ေအာင္ ေျပာျပရန္ ကိုယ့္ရဲ့အသက္တမွ်ေရးၾကီးပါေၾကာင္း………ကၽြန္ေတာ္ခ်စ္ေသာ လူနာမ်ားသိေစလုိပါတယ္ခင္ဗ်ာ   

No comments: